Carolina Klüft: Vi rör oss för lite i vardagen

Att jobba i trädgården på helgerna, skotta snö på vintrarna och annan fysisk aktivitet som krävs av en villaägare räcker inte för att vi ska hålla oss friska. Vi svenskar sitter för ofta och för länge. Därför måste vi få in mer rörelse i vardagen – varje dag. Friidrottsstjärnan Carolina Klüft tipsar om vad du kan göra.

För den som betraktar svenskarna som ett aktivt folk är det dags att tänka om. Även om många av oss idrottar så rör vi oss för lite i vardagen och våra längre perioder av stillasittande utan pauser är riskfaktorer för vår framtida hälsa.

Hitta rörelseglädje
Carolina Klüft är projektledare för Generation Pep, en organisation som arbetar för att alla barn och unga i Sverige ska ha möjlighet och vilja att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Vi frågade henne vad man kan göra för att få in mer rörelse i vardagen. – Både vuxna och barn behöver röra sig mer, och barn gör som vuxna gör. Man kan till exempel lägga in små rörelsepauser när man tittar på tv. Hitta de där små sakerna i vardagen, som att hoppa av bussen en station tidigare och gå resten av biten eller strunta i hissen. Man behöver inte lägga ribban jättehögt utan få in motion i vardagen. Mycket handlar om att hitta rörelseglädje i vardagen och få in några rörelsepauser. För problemet är att vi sitter så otroligt ofta och för länge. Det finns olika orsaker till att vi blivit mer stillasittande, bland annat skärmarna, men det finns också ekonomiska faktorer.

Det ska vara kul
Många ser det som en stor tröskel att börja motionera och man har svårt att hitta motivationen till en mer fysiskt aktivt liv. – Det gäller att hitta något man tycker är kul och lätt. Inte sätta ribban för högt för då brukar man tappa motivationen ganska direkt. Inte hålla på att jämföra sig med vad alla andra hittar på och gör. Sätta sig och fundera på vad jag får plats med i mitt liv. Jag kanske är ensamstående och kämpar så mycket jag kan. Då kanske man inte kan förvänta sig av sig själv att man ska lägga in en massa tid för träning. Då får man helt enkelt lägga ribban på vad man känner att man klarar av och försöka hitta rörelse i vardagen. Man får inte sätta för höga krav på sig själv i början. Har man rimliga krav kan man känna att man klarar det och blir motiverad att fortsätta och sedan stegvis öka aktiviteten.

Svårt med motivation
Carolina Klüft pratar ofta om att hitta glädjen och ha roligt när man tränar. Men hur hittar man glädjen i att ta trapporna istället för hissen eller gå av bussen en station tidigare? – Vissa saker gör man för att man vet att man mår bra av det och det är en glädje i sig. Jag har gjort något för mig själv, som jag klarade av. Då känner man att man har nått ett delmål. Sedan kanske man inte springer och hurrar när man stigit av bussen en station för tidigt, men det är en glädje att känna att man klarat av det. Särskilt roligt blir det om man har gjort det tillsammans med någon. Man kanske kan bestämma med någon arbetskamrat att man gör något tillsammans och då blir det roligare. Dessutom är det lättare att det blir av om man lovat någon att man ska göra det tillsammans.

Ha en rimlig målsättning
Många har för högt satta mål när de bestämmer sig för att börja träna, men det behöver inte vara fel enligt Carolina Klüft. – Det är inte fel att ha höga mål men då måste man ha en massa små delmål som tar en framåt mot det målet. Då kan man känna att man går framåt hela tiden. Om det är övermäktiga mål är det lätt att tappa motivationen. Om man har målet att orka springa en mil kan man börja med att idag ska jag orka gå en kilometer. Sedan kan man öka på till två kilometer och efter några månader kanske man kan gå en mil. Därefter kanske man börjar springa en kilometer för att så småningom kunna springa en mil, säger Carolina Klüft.

Foto: Hanna-Mia Persdotter

admin
Artikelämnen: 
Läsarnas betyg: 
Inga röster än